“Τα 13 Τριαντάφυλλα”, αντιφασιστική ταινία του Εμίλιο Μαρτινέζ Λαζάρο, που πραγματεύεται μια αληθινή ιστορία από τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο, πρόβαλε την Παρασκευή το βράδυ η Κινηματογραφική Λέσχη Νέας Ιωνίας στον Δημοτικό Κινηματογράφο Ν. Ιωνίας «Αστέρας».
Η αίθουσα του δημοτικού κινηματογράφου γέμισε με άτομα κάθε ηλικίας που παρακολούθησαν μια ταινία που ακτινοβολεί συγκίνηση, αλλά και δύναμη, βασισμένη στην αληθινή ιστορία 13 νεαρών γυναικών που εκτέλεσε η δικτατορία του Φράνκο, αλλά το μαχητικό τους αποτύπωμα έμεινε αθάνατο.
Την ταινία παρακολούθησε ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.
Πριν την προβολή, εκπρόσωποι του ΔΣ της Λέσχης εξήγησαν ότι στόχος είναι η σταθερή οργάνωση γόνιμων εκδηλώσεων, η επαφή με καλό κινηματογράφο, ελληνικό και διεθνή, η αξιοποίηση της Τέχνης ως εργαλείου πνευματικής ανάτασης και καλλιέργειας, εκτόνωσης και έκφρασης.
Las 13 Rosas του βραβευμένου Emilio Martínez Lázaro (Εμίλιο Μαρτίνεζ Λάζαρο) _Η πραγματική ιστορία της εκτέλεσης 13 γυναικών από το ισπανικό φασιστικό καθεστώς το 1939, η οποία έμεινε άγνωστη για δεκαετίες, σε μια ταινία του 2007.
Γράφει ο \\ Αστέρης Αλαμπής _Μίδας
Ο εμφύλιας πόλεμος της Ισπανίας παραμένει ακόμα και σήμερα το μεγαλύτερο αγκάθι στην ιστορία της χώρας. Όλα αυτά τα χρόνια η χώρα (δεν) θυμάται, αντιμετωπίζει τη φρίκη του παρελθόντος και συμβιβάζεται με τα λάθη που έχει κάνει. Και μαζί με αυτή και αρκετοί σκηνοθέτες που έχουν προσεγγίσει το συγκεκριμένο θέμα, αλλά μοιάζουν να έχουν μια δυσκολία να αποτυπώσουν, με αντικειμενικότητα, τις όποιες ιστορίες βγαίνουν μέσα από αυτό, πέφτοντας πολλές φορές σε εκβιαστικούς συναισθηματισμούς, αχρείαστες πληροφορίες και σεναρικές υπερβολές.
Η ταινία του Λάζαρο, μοιάζει κάπως να βρίσκεται στη μέση _προσεγγίζοντας το θέμα με σεβασμό και ευαισθησία, κάτι που όμως χάνεται κάτω από τον μελοδραματισμό, ειδικά προς το επικείμενο ζοφερό φινάλε της, και μέσα από μια άνιση πλοκή.
28 Μάρτη 1939, λίγο μετά την πτώση της Βαρκελώνης, η Μαδρίτη υψώνει λευκή σημαία και ο φασίστας Φράνκο αναλαμβάνει τη διοίκηση της πόλης _ο εμφύλιος (1936-1939) έχει λήξει. Τους επόμενους μήνες ο τρόμος θα σκεπάσει την Ισπανία: χιλιάδες οι δολοφονίες και οι εξαφανίσεις, καθημερινό φαινόμενο τα βασανιστήρια, η απαγωγή βρεφών, οι μαζικές απελάσεις. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι ο Φράνκο _όπως όλοι οι φασίστες –μακρύ χέρι της αστικής εξουσίας έχει επανειλημμένα υποσχεθεί ότι θα τιμωρηθούν μόνο όσοι από τους αντιπάλους έχουν “ματωμένα χέρια”. Ενώ η ελπίδα έχει σβήσει, η Μαδρίτη θα προσπαθήσει να μείνει όρθια και κάποιοι, τελευταίοι ίσως, άντρες και γυναίκες θα αντισταθούν. Ανάμεσά τους η Βιρτούδες, η Κάρμεν, η Χούλια, η Αδελίνα, η Μπλάνκα. Νέες γυναίκες που υποστηρίζουν ακόμη την επαναστατική δημοκρατία, έχοντας νοημοσύνη και θάρρος να μην υποκύπτουν σε τυράννους. Το καθεστώς ετοιμάζει μεγάλη παρέλαση για να γιορτάσει τη νίκη. Εξαπλώνεται η φήμη ότι στη διάρκειά της αριστεροί επαναστάτες θα επιχειρήσουν να δολοφονήσουν το δικτάτορα. Η καταστολή και το “ξεκαθάρισμα” σε Πανεπιστήμια, εργοστάσια, δημόσιο, γίνεται με απίστευτη σκληρότητα και αφήνει στο πέρασμά της χιλιάδες νεκρούς. Τα κορίτσια μοιράζουν προκηρύξεις υπέρ της δημοκρατίας και προκαλούν την προσοχή των παραστρατιωτικών που τις καταδιώκουν.
Ο Λαζάρο μοιάζει να έχει πιάσει εξ αρχής το πολιτικά σκοτεινό _καταπιεστικό κλίμα της εποχής και την αθωότητα που καταστρέφεται κάτω από την πολιτική καταπίεση. Καταφέρνει να αναπαραστήσει την ατμόσφαιρα της Ισπανίας του 1939, όταν ο πόλεμος είχε τελειώσει και η χώρα είχε βυθιστεί στην καταστολή και τον φόβο. Μαζί με τη βοήθεια του φωτογράφου του, Χοσέ Λουίς Αλσαϊν, η Μαδρίτη της εποχής ζωντανεύει μέσα από σκοτεινά χρώματα και σκηνοθετικές επιλογές που αντικατοπτρίζουν την αίσθηση του τρόμου και της καταπίεσης.
Θίγοντας τις έννοιες της φιλίας, της πίστης και της δύναμης που αντλείται από τη συλλογικότητα, για τον Λαζάρο οι 13 αυτές νεαρές γυναίκες, αυτά τα “13 ρόδα” στο άνθος τους, αντιπροσωπεύουν την αντίσταση του ανθρώπου της διπλανής πόρτας και φροντίζει να δείξει τις ηρωίδες του αυτές ως πραγματικές γυναίκες, με τις αδυναμίες, τις ελπίδες και τους φόβους τους, με την κάμερα συχνά να εστιάζει στα πρόσωπά τους, καταγράφοντας τις εκφράσεις τους σε στιγμές έντασης, απόγνωσης και θάρρους, προσδίδοντας έτσι στους χαρακτήρες αυτούς βάθος, κάνοντάς σε να νιώθεις συνδεδεμένος με τις προσωπικές τους ιστορίες.
Όμως αυτό μοιάζει σαν δίκοπο μαχαίρι γιατί πέφτει πάνω σε μελοδραματικά και ηρωικά στερεότυπα, καθώς τις παρουσιάζει κυρίως ως αθώα θύματα, χωρίς να εμβαθύνει σε πιο σύνθετες πλευρές της προσωπικότητάς τους ή των πολιτικών τους πεποιθήσεων. Αυτό μπορεί να μειώνει τη σύνθετη πραγματικότητα που βίωσαν και να προσδίδει υπερβολική συναισθηματική φόρτιση σε ορισμένες σκηνές.
Αυτό φαίνεται και από το σενάριο που έγραψε ο ίδιος μαζί με τον Πέδρο Κόστα Μαστέ το οποίο, παρόλο που διαδραματίζεται σε μια ιδιαίτερα έντονη πολιτική περίοδο, δεν εμβαθύνει αρκετά στις πολιτικές αιτίες και τα κίνητρα πίσω από τον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο και την καταστολή του φρανκικού καθεστώτος, εστιάζοντας σχεδόν αποκλειστικά στις γυναίκες θύματα, χωρίς να εξετάζει τις ευθύνες άλλων πλευρών ή να δίνει χώρο σε διαφορετικές αφηγήσεις, κάνοντας την ταινία να δείχνει κάπως επιφανειακή σε πολλά σημεία. Και σε συνδυσμό με τον αργό ρυθμό δεν βοηθάει στο να δώσει πολλές φορές τη συναισθηματική ένταση εκεί όπου χρειάζεται. Ωστόσο δίνει μια ακόμα ματιά μέσα από πιο σκοτεινές σελίδες της Ιστορίας και την ανείπωτη βαρβαρότητά της, με την ελπίδα πως ίσως ο κόσμος όχι μόνο δεν θα ξεχάσει αυτά τα 13 Ρόδα που έμειναν ανθισμένα μέσα στον χρόνο, αλλά και πως ο ίδιος δεν θα επαναλάβει τα ίδια λάθη.
- Ισπανία, 2007, Έγχρωμο _122λ
- Παραγωγή: Πέδρο Κόστα, Ενρίκε Σερέζο
- Σκηνοθεσία: Εμίλιο Μαρτίνεζ Λάζαρο
- Σενάριο: Εμίλιο Μαρτίνεζ Λάζαρο, Πέδρο Κόστα Μαστέ
- Φωτογραφία: Χοσέ Λουίς Αλσαϊν
- Μοντάζ: Φερνάντο Πάρντο
- Μουσική: Ροκ Μπάνιος
- Πρωταγωνιστούν: Πίλαρ Λόπεζ ντε Αγιάλα, Βερόνικα Σάντσεζ, Μάρτα Εντούρα, Νάντια ντε Σαντιάγκο
- Διάρκεια:
- Γλώσσα: Ισπανικά, με υπότιτλους
- Διανομή: New Star
No pasaran! Δε θα περάσουν: αυτοβιογραφία της Ντολόρες Ιμπάρουρι “La Pasionaria”