ΘΕΑΤΡΟ
«Σιχτίρ ευρώ, μπουντρούμ δραχμή, θα πεις κι ένα τραγούδι»
«Είμαι Έλλην. Ως εκ τούτου, μου είναι αδύνατον να είμαι σοβαρός. Σας ζητώ συγγνώμη.» Η επιτυχημένη περσινή παράσταση του Βασίλη Παπαβασιλείου «Σιχτίρ ευρώ, μπουντρούμ δραχμή, θα πεις κι ένα τραγούδι» επιστρέφει για λίγες παραστάσεις στο θέατρο Τέχνης. Ο Φωκίων Καπνίδης είναι τρόφιμος του ΑΑΨΟΥ (Άσυλο Ανιάτως Ψεκασθέντων Ολικής Υστερήσεως). Κατέκτησε την πρώτη θέση στον διαγωνισμό για τον «Τρόφιμο της Χρονιάς» καθώς αυτοαναγορεύτηκε,» Ο Νεκρός της Αμφιπόλεως» και έκτοτε επιδεικνύει ανάλογη διαγωγή. Σήμερα ο Φ.Κ. έχει την τιμητική του. Δίνει την καθημερινή διάλεξη που αναλαμβάνει κάθε χρόνο ο «Τρόφιμος της Χρονιάς» μπροστά σε ένα ακροατήριο που αποτελείται από τους άλλους τροφίμους, συγγενείς και φίλους καθώς και από το ιατρικό, νοσηλευτικό κτλ. προσωπικό του ιδρύματος… Κείμενο – Σκηνοθεσία – Ερμηνεία: Βασίλης Παπαβασιλείου. Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.15
«Απολογία Σωκράτους» του Πλάτωνα
Για τρίτη χρονιά, από τις 17 Οκτώβρη, ο Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος παρουσιάζει, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 6.30, στο θέατρο «Αλκμήνη» την «Απολογία Σωκράτους» του Πλάτωνα σε μετάφραση Αλέξανδρου Μωραϊτίδη, μουσική Χρήστου Λεοντή, δραματουργική επεξεργασία Ματίνας Μόσχοβη και σκηνοθεσία – ερμηνεία Κωνσταντίνου Κωνσταντόπουλου. Φωνή Μέλητου: Ορέστης Τρίκας. Η δίκη του Σωκράτη -η οποία είχε μια ξεκάθαρη πολιτική διάσταση και που για κάποιους ήταν σχεδόν μια τραγωδία, μια σύγκρουση, δηλαδή, στην οποία και οι δύο πλευρές (φαίνεται να) είχαν δίκιο- αποτελεί ιστορικό γεγονός. Έγινε το 399π.Χ., τέσσερα χρόνια μετά την κατάλυση της τυραννίας των Τριάκοντα και την επάνοδο της δημοκρατίας. Ο Σωκράτης κατηγορείται ότι δεν αναγνωρίζει και δεν πιστεύει στους θεούς της πόλης, ότι εισάγει νέες θεότητες και ότι διαφθείρει τους νέους. Τίμημα: θάνατος! Ο Πλάτων -μαθητής του Σωκράτη και παρών στην δίκη- με το κείμενό του, την ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ, θέλει να αποδείξει όχι μόνον την αθωότητα του Σωκράτη, αλλά και την ηθική του μεγαλωσύνη. Θέλει να εξασφαλίσει την αθώωση του Δασκάλου του από το δικαστήριο της ιστορίας.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Η πρόληψη μέσα από την τέχνη»
Στο πλαίσιο των δράσεων πρόληψης και ενημέρωσης για τον καρκίνο του μαστού, 15 Ελληνες εικαστικοί παρουσιάζουν έργα που διερευνούν την έννοια της ασθένειας στον χώρο της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου, από τις 5 έως τις 23 Οκτωβρίου. Συμμετέχουν οι Κωνσταντίνος Βαφειάδης, Αγγέλα Κάραλη (φωτ.), Βασιλική Μπλούκου, κ.ά. Φωκίωνος Νέγρη 16
Έκθεση Μόραλη – Καπράλου στο Φάρο του ΚΠΙΣΝ
Το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, διοργανώνει την έκθεση “Γιάννης Μόραλης – Χρήστος Καπράλος. Μία φιλία ζωής και τέχνης”, η οποία θα φιλοξενείται στον χώρο του Φάρου στο ΚΠΙΣΝ. Η έκθεση θα είναι ανοιχτή στο κοινό από τις 21 Σεπτεμβρίου έως και τις 18 Δεκεμβρίου (καθημερινά από τις 9 π.μ. έως τις 10 μ.μ), με ελεύθερη είσοδο.
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
A World Not Ours: Γιάννης Μπεχράκης, Tanja Boukal, Róza El-Hassan, Ninar Esber, Mahdi Fleifel, Μαρίνα Γιώτη, Sallie Latch κ.ά.
Ο τίτλος προέρχεται από την ομώνυμη βραβευμένη ταινία του Mahdi Fleifel (2012), η οποία με τη σειρά της δανείζεται τον τίτλο της από ένα βιβλίο του Παλαιστίνιου συγγραφέα Ghassan Kanafani (1936;72). Η έκθεση οργανώνεται σε μια περιοχή που βρέθηκε στο επίκεντρο της προσφυγικής κρίσης που ξεκίνησε το 2015, κυρίως ως αποτέλεσμα του πολέμου στη Συρία και εστιάζει στο θέμα της προσφυγικής κρίσης και της αναγκαστικής μετανάστευσης, συγκεντρώνοντας μια ομάδα εικαστικών, φωτογράφων, κινηματογραφιστών και ακτιβιστών που παρουσιάζουν τις σχετικές αντιδράσεις, τις σκέψεις και τις μαρτυρίες τους. Μέσα από τις ποικίλες τους πρακτικές —εγκαταστάσεις, performance, φωτογραφία, φιλμ, φωτορεπορτάζ— οι συμμετέχοντες πηγαίνουν πέρα από τη μονόπλευρη και στερεότυπη παρουσίαση των ΜΜΕ και επισημαίνουν τις περίπλοκες ρίζες ενός από τα πιο επείγοντα ζητήματα της εποχής μας. Έως τις 15 Οκτωβρίου, στο Art Space Pythagorion της Σάμου
Δωδώνη. Το μαντείο των ήχων στο Μουσείο Ακρόπολης
Το Μαντείο της Δωδώνης είναι το θέμα της δεύτερης μεγάλης περιοδικής έκθεσης που θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Ακρόπολης από τις 20 Ιουνίου 2016 έως τις 10 Ιανουαρίου 2017. Σκοπός της είναι να κάνει ευρύτερα γνωστό το παλαιότερο ελληνικό μαντείο, να δείξει τον τρόπο λειτουργίας, τον ρόλο και τη σημασία του στον αρχαίο κόσμο αλλά και να αναδείξει την ανάγκη του ανθρώπου να προβλέπει το μέλλον. Η έκθεση θα συνοδεύεται από επιστημονικό κατάλογο των εκθεμάτων. Σε μεγάλη οθόνη στον εκθεσιακό χώρο θα παρουσιάζεται βίντεο για το μαντείο και το φυσικό του περιβάλλον. Στο εστιατόριο του Μουσείου θα προσφέρονται γιαννιώτικα εδέσματα σε όλη τη διάρκεια της έκθεσης. Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία του Μουσείου Ακρόπολης με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων. Τα εκθέματα προέρχονται από το Μουσείο Ιωαννίνων και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Συλλογή Καραπάνου.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Άνθρωποι στο δρόμο της φυγής και της ξενιτιάς
Ο διεθνώς αναγνωρισμένος και πολυβραβευμένος φωτοειδησεογράφος Νίκος Πηλός φωτογράφισε από τον Σεπτέμβριο έως και τον Δεκέμβριο του 2015, για το Goethe-Institut Athen, ανθρώπους στο δρόμο της φυγής και της ξενιτιάς. Ο τίτλος της έκθεσης αναφέρεται στη διαδρομή που ακολουθούν οι πρόσφυγες. Η πορεία αυτή περνά από τη Λέσβο και την Κω, κι ύστερα μέσα από τα Βαλκάνια με προορισμό την Κεντρική και τη Βόρεια Ευρώπη. Στα 11 φωτογραφικά δίπτυχα του Νίκου Πηλού καταγράφονται οι δραματικές συνθήκες και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες για να φτάσουν από τη χώρα τράνζιτ, την Ελλάδα, ως τη «Γη της Επαγγελίας», τη Γερμανία. 6 – 15 Οκτωβρίου 2016 – Goethe-Institut Athen, Ομήρου 14-16, Τηλ. 210 36 61 000 – Εγκαίνια έκθεσης: 6 Οκτωβρίου 2016, 20:00, παρουσία του φωτοειδησεογράφου Νίκου Πηλού. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Πέμπτη 09:00 – 21:00, Παρασκευή 09:00 – 19:00, Σάββατο 09:00 – 13:00. Είσοδος ελεύθερη
SEVEN
Με την Οκνηρία ξεκινάει τo Φωτογραφικό Project SEVEN που διοργανώνει ο Πολυχώρος VAULT. Η έκθεση θα διαρκέσει 7 ημέρες, από την Παρασκευή 7 έως την Πέμπτη 13 Οκτωβρίου. Οκνηρία = φυγοπονία, τεμπελιά, η έλλειψη ζωηρότητας και ενεργητικότητας. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα Project που περιλαμβάνει 7 εκθέσεις φωτογραφίας εμπνευσμένες από τα 7 θανάσιμα αμαρτήματα. Τι σημαίνουν η Οκνηρία, η Ζηλοφθονία, η Λαιμαργία, η Λαγνεία, η Απληστία, η Οργή και η Αλαζονεία για τον Νεοέλληνα του 2016 και πως μπορούν να γίνουν πηγή έμπνευσης τα συγκεκριμένα “αμαρτήματα” για έναν καλλιτέχνη που ζει στην Ελλάδα σήμερα; Το Project θα διαρκέσει 7 μήνες (Οκτώβριο με Απρίλιο) όπου κάθε μήνα θα παρουσιάζεται για 7 ημέρες στον Πολυχώρο VAULT και μία έκθεση φωτογραφίας, εμπνευσμένη από κάποιο από τα 7 θανάσιμα αμαρτήματα : Οκτώβριο η Οκνηρία, Νοέμβριο η Ζηλοφθονία, Δεκέμβριο η Λαιμαργία, Ιανουάριο η Λαγνεία, Φεβρουάριο η Απληστία, Μάρτιο η Οργή, Απρίλιο η Αλαζονεία. Τα εγκαίνια κάθε έκθεσης θα γίνονται στις 7 του μήνα και ώρα έναρξης 7:00 το απόγευμα.