Με συνεχείς στρατιωτικές απειλές και απαράδεκτους εκβιασμούς για επανάληψη και παραπέρα ενίσχυση των εγκληματικών επιθέσεων κατά του Ιράν, οι ΗΠΑ και το Ισραήλ προετοιμάζονται για τον επόμενο γύρο σύγκρουσης με την Τεχεράνη, η οποία από την πλευρά της προειδοποιεί με επέκταση του πολέμου «πέρα από την περιοχή» σε περίπτωση νέων αμερικανο-ισραηλινών επιδρομών και «υπενθυμίζει» διαρκώς την «νέα πραγματικότητα» που έχει διαμορφώσει στο στρατηγικής σημασίας πέρασμα των Στενών του Ορμούζ.
Σε ένα τέτοιο φόντο που βρωμάει μπαρούτι, «τρέχουν» παράλληλα σκληρά παζάρια για την επίτευξη ενός προσωρινού και αβέβαιου συμβιβασμού, ενώ όλες οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν ότι η όξυνση των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών σε όλον τον κόσμο και στη Μέση Ανατολή είναι ανεπίστρεπτη.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο αναπληρωτής προσωπάρχης του Λευκού Οίκου Στίβεν Μίλερ, σε συνέντευξή του στο Fox News, απείλησε το Ιράν με πρωτοφανή «τιμωρία». «Αυτή η νέα ομάδα στο Ιράν έχει μια επιλογή», δήλωσε. «Μπορούν είτε να συμφωνήσουν σε ένα έγγραφο που να ικανοποιεί τις Ηνωμένες Πολιτείες, είτε να αντιμετωπίσουν μια τιμωρία από τον στρατό μας, που όμοιά της δεν έχει ξαναδεί η σύγχρονη ιστορία».
Από την πλευρά της Τεχεράνης, βέβαια, η μη αποδοχή όρων «που να ικανοποιούν τις Ηνωμένες Πολιτείες» έχει να κάνει ακριβώς με τα ζόρια που αντιμετώπισε η ιμπεριαλιστική επέμβαση στο στρατιωτικό πεδίο.
Ο δε Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, μιλώντας σε δημοσιογράφους στην αεροπορική βάση Αντριους, δήλωσε αντίστοιχα: «Βρισκόμαστε πάνω στο όριο… Είτε θα καταλήξουμε σε συμφωνία, ή θα λάβουμε λίγο πιο σκληρά μέτρα». Πρόσθεσε ότι μια συμφωνία θα μπορούσε να κλειστεί «πολύ γρήγορα, μέσα σε μερικές ημέρες» – κάτι που επαναλαμβάνει σταθερά χωρίς να επιβεβαιώνεται στην πράξη.
Επανερχόμενος στους εκβιασμούς, υποστήριξε ότι μια τέτοια συμφωνία θα επέτρεπε στο Ιράν να «εξοικονομήσει πολύ χρόνο, ενέργεια και ζωές».
Την ίδια ώρα, παρά τον στενό συντονισμό ΗΠΑ και Ισραήλ στις εγκληματικές επιθέσεις κατά του Ιράν όπως και στους άλλες ματωμένες επεμβάσεις στη Μέση Ανατολή, τα ζόρια που συναντούν στην επίθεση κατά του Ιράν φαίνεται να αντανακλώνται και σε μεταξύ τους αντιθέσεις.
Σύμφωνα με «διαρροές» σε αμερικανικά ΜΜΕ όπως το Axios και η Wall Street Journal, ο Ντ. Τραμπ και ο Μπ. Νετανιάχου είχαν «τεταμένη» τηλεφωνική επικοινωνία την Τρίτη. Ο Νετανιάχου εξέφρασε έντονη αντίθεση σε οποιαδήποτε συμφωνία που δεν συνοδεύεται από περαιτέρω στρατιωτική εξασθένηση του Ιράν και πίεσε για συνέχιση των βομβαρδισμών και καταστροφή κρίσιμων ιρανικών υποδομών. Από την άλλη, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, ο Τραμπ φέρεται να εξετάζει πιο «πραγματιστικές» επιλογές, χωρίς να αποκλείει την κλιμάκωση.
Το Ιράν ανακοίνωσε «ελεγχόμενη θαλάσσια ζώνη» στα Στενά του Ορμούζ
Από την άλλη πλευρά, ο Ιρανός πρόεδρος Μασούντ Πεζεσκιάν, σε ανάρτησή του στο X, υπογράμμισε ότι «όλες οι οδοί παραμένουν ανοιχτές από την πλευρά μας» και ότι η Τεχεράνη «έχει πάντα τηρήσει τις δεσμεύσεις της και έχει διερευνήσει κάθε δυνατότητα για την αποφυγή του πολέμου».
Ο εκπρόσωπος του ιρανικού υπουργείου Εξωτερικών Εσμαΐλ Μπαγαΐ δήλωσε στην κρατική τηλεόραση ότι η Τεχεράνη «έλαβε τις απόψεις της αμερικανικής πλευράς και τις εξετάζει», εκφράζοντας παράλληλα «μεγάλη δυσπιστία» απέναντι στην Ουάσινγκτον. Επανέλαβε επίσης τα βασικά αιτήματα της Τεχεράνης για άμεση αποδέσμευση των «παγωμένων» ιρανικών περιουσιακών στοιχείων στο εξωτερικό και τερματισμό του αμερικανικού αποκλεισμού στα ιρανικά λιμάνια.
Εξάλλου, ο απεσταλμένος του Ιράν στον ΟΗΕ, Αμίρ Σαΐντ Ιραβανί, κατήγγειλε την «απρόκλητη επίθεση ΗΠΑ – Ισραήλ» και την αδυναμία του Συμβουλίου Ασφαλείας να αντιδράσει, λόγω της στάσης του μόνιμου μέλους που συμμετέχει στην επίθεση. «Οι Ηνωμένες Πολιτείες και το ισραηλινό καθεστώς πρέπει να φέρουν πλήρη νομική και διεθνή ευθύνη», τόνισε.
Στο διπλωματικό πεδίο, σε εξέλιξη βρίσκονται μεσολαβητικές προσπάθειες από Πακιστάν, Κατάρ, Σαουδική Αραβία, Τουρκία και Αίγυπτο.
Ο Πακιστανός υπουργός Εσωτερικών Μοχσίν Νακβί επισκέφθηκε την Τεχεράνη για δεύτερη φορά, προκειμένου, όπως είπε, να διευκολύνει την «ανταλλαγή μηνυμάτων» βάσει της πρότασης 14 σημείων που έχει καταθέσει το Ιράν και μεταξύ άλλων προβλέπει μηχανισμό ασφαλείας του Ιράν με το Ομάν για τα Στενά του Ορμούζ και πρωτόκολλα «ασφαλούς ναυσιπλοΐας» σε συνεργασία με τα παράκτια κράτη.
Επιπλέον, στο ίδιο πλαίσιο, ο αρχηγός του στρατού του Πακιστάν, Ασίμ Μουνίρ, θα μεταβεί στην Τεχεράνη σήμερα Πέμπτη, όπως μετέδωσε το ιρανικό πρακτορείο ειδήσεων ISNA.
Παράλληλα η Τεχεράνη προχωρά σε ενέργειες που εδραιώνουν ντε φάκτο τον έλεγχο του Στενού του Ορμούζ, της κρίσιμης θαλάσσιας οδού μέσω της οποίας διέρχεται σημαντικό μέρος του παγκόσμιου πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Σε αυτό το πλαίσιο, η νεοσύστατη Αρχή του Περσικού Κόλπου του Ιράν ανακοίνωσε τη δημιουργία «ελεγχόμενης θαλάσσιας ζώνης», οριοθετώντας την από τη γραμμή Κουχ-ε Μομπάρακ (Ιράν) – Φουτζάιρα (ΗΑΕ) μέχρι την περιοχή Κεσμ (Ιράν) – Ουμ Αλ Κουέιν (ΗΑΕ). Σύμφωνα με την ανακοίνωση, κάθε διέλευση πλοίου από αυτή την περιοχή θα απαιτεί συντονισμό και έγκριση από την ιρανική αρχή.
Από την άλλη, οι ΗΠΑ συνεχίζουν τα ρεσάλτα σε εμπορικά καράβια, στο πλαίσιο της επιχείρησης για την επιβολή αποκλεισμού στα ιρανικά λιμάνια.
Το διοικητήριο των αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων στη Μέση Ανατολή (CENTCOM) ανακοίνωσε ότι πεζοναύτες επιβιβάστηκαν σε εμπορικό πετρελαιοφόρο υπό ιρανική σημαία στον Κόλπο του Ομάν, το οποίο θεωρήθηκε ύποπτο για παραβίαση του αποκλεισμού. Το σκάφος ερευνήθηκε, ανακατευθύνθηκε και αφέθηκε ελεύθερο.
Οι αμερικανικές δυνάμεις ισχυρίζονται ότι έχουν ανακατευθύνει συνολικά 91 εμπορικά πλοία από την επιβολή του μέτρου.
Πηγή: 902.gr








