Γράφει ο \\ Αστέρης Αλαμπής _Μίδας
Ενώ ο γερόλυκος για πολλοστή φορά σχεδιάζει την “τελευταία” του ταινία (Juror #2 _Ένορκος #2)…
Κάποια στιγμή πέρασε από το μυαλό _κατά δήλωση του ίδιου 92χρονου σήμερα, Ίστγουντ να εγκαταλείψει εντελώς την κινηματογραφική καριέρα προς τα τέλη της δεκαετίας του ’50, αλλά η προσγείωση του Rowdy Yates στο Rawhide τον έπεισε να παραμείνει μάχιμος. Ήταν τότε που του προσφέρθηκε ένα ιταλικό γουέστερν χαμηλού προϋπολογισμού που τελικά κυκλοφόρησε ως A Fistful Of Dollars (για μια χούφτα δολάρια). Η ταινία προκάλεσε σοκ με απρόσμενη επιτυχία και αναζωογόνησε ένα πεθαμένο είδος.
Πριν ο Κλιντ Ίστγουντ αναλάβει τον πρώτο του πρωταγωνιστικό ρόλο στο Hang ‘Em High \ Κρεμάστε τους ψηλά _σε ταινία του Χόλιγουντ (βλ και Νο 2), πέρασε από μια πολύ μεγαλύτερης κλίμακας φιλμ Western blockbuster.
Η τριλογία “δολαρίων” του Sergio Leone (1. Για μια χούφτα δολάρια _1964 ^ 2. Μονομαχία στο Ελ Πάσο _ 1965 ^ 3. Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος _1966) έκανε τον Eastwood σύμβολο της μεγάλης οθόνης, αλλά έπρεπε να είναι προσεκτικός κάνοντας τη μετάβασή του σε πρωταγωνιστικούς ρόλους αμερικάνικων ταινιών.
Συμπρωταγωνίστησε με τον Ρίτσαρντ Μπάρτον στην περιπέτεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου Where Eagle’s Dare – Όπου τολμούν οι αετοί και συνέχισε με πολλές άλλες ταινίες, σαν “πρώτο βιολί” μέχρι που ήρθε η επιτυχία του -1971, Dirty Harry _ο επιθεωρητής Κάλαχαν που τον έκανε πραγματικά αστέρα του κινηματογράφου (ακολούθησαν και 2ο _3ο _4ο …)
Σ΄ αυτή λοιπόν την περίοδο πρωταγωνίστησε στο Χόλιγουντ _μεταξύ άλλων στο “Κρεμάστε τους (πιο) ψηλά”. Εκεί ο Ίστγουντ _επιζών από ένα λιντσάρισμα γίνεται Στρατάρχης για να κυνηγήσει τους επίδοξους δολοφόνους του.
Όπως υπονοεί ο τίτλος, αυτό το γουέστερν είναι μια βάναυση, σκοτεινή ιστορία που ήταν μια “καλή γέφυρα” μεταξύ Αμερικανών και Ιταλών “Oaters”. Το Hang ‘Em High παρήχθη για λιγότερο από 2 εκατομ$, αλλά το ανερχόμενο αστέρι του Eastwood το έκανε μια άνετη επιτυχία στο box office (1968), απορρίπτοντας το μεγάλου προϋπολογισμού Western Mackenna’s Gold (το χρυσάφι του Μακέννα). Αυτή η περιπέτεια με επικεφαλής τον J. Lee Thompson ακολουθεί έναν στρατάρχη (Gregory Peck) και διάφορους κλέφτες και ληστές που προσπαθούν να εντοπίσουν ένα μυστικό απόθεμα χρυσού που βρίσκεται στην επικράτεια των ιθαγενών της Αμερικής.
Ο απλός λόγος που ο Eastwood αδιαφόρησε για το Mackenna’s Gold ήταν ότι δεν του άρεσε το σενάριο και ένιωθε ότι το θέμα του Hang ‘Em High – που “εξερευνούσε” τη θανατική ποινή – είχε πολλά περισσότερα να πει. Το Mackenna’s Gold είχε μέτριες κριτικές, αλλά ενώ ήταν μια οικονομική απογοήτευση στη Βόρεια Αμερική, έκανε καλή δουλειά στο εξωτερικό. Τούτου λεχθέντος, ο Γκρέγκορι Πεκ μισούσε το Mackenna’s Gold και το χαρακτήρισε “άθλιο”.
Από οικονομική άποψη και μόνο, το Mackenna’s Gold ήταν η προφανής, ασφαλής επιλογή του Eastwood σε ένα αμερικανικό γουέστερν. Ωστόσο, το υλικό δεν του μιλούσε, ενώ το Hang ‘Em High τον άφησε να εξερευνήσει έναν άλλο ρόλο αντι-ήρωα. Ο χαρακτήρας του Marshal Cooper μπορεί να διορθώνει μια αδικία, αλλά η ηθική της ταινίας είναι πολύ πιο σκοτεινή. Ο Κλιντ Ίστγουντ θα δοκίμαζε αργότερα τη δική του caper ταινία με μια ομάδα χαρακτήρων που κυνηγούν τον χρυσό κατά τον 2ο Παγκόσμιο, Kelly’s Heroes – στην οποία συμπρωταγωνιστούσε ο Τέλι Σαβάλας του Mackenna’s Gold – αλλά κι αυτό από μόνο του απέδειξε ότι δουλεύει καλύτερα χωρίς σύνολο.
Με πληροφορίες από: Slate
(σσ.)
Caper ταινία είναι ένα υποείδος αστυνομικής μυθοπλασίας, που περιλαμβάνει ένα ή περισσότερα εγκλήματα (ειδικά κλοπές, απάτες ή περιστασιακά απαγωγές) που διαπράττονται από τους κύριους χαρακτήρες με ενέργειες της αστυνομίας ή των ντετέκτιβ που προσπαθούν να αποτρέψουν ή να εξιχνιάσουν τα εγκλήματα να μπορεί επίσης να εξιστορηθούν, αλλά δεν αποτελούν το κύριο επίκεντρο της ιστορίας.
Διακρίνεται από την απλή αστυνομική ιστορία από στοιχεία χιούμορ, περιπέτειας ή ασυνήθιστης εξυπνάδας ή θράσους.
Οι κύριοι χαρακτήρες έχουν συχνά κωμικές ιδιοσυγκρασίες και τα άτομα επιβολής του νόμου χαρακτηρίζονται από ανικανότητα ή ανεπάρκεια. Οι εγκληματίες σχεδιάζουν κωμικά ένα έγκλημα με λεπτομέρειες περιττές για τη φύση του εγκλήματος και το χιούμορ δημιουργείται όταν οι προσωπικότητες τους συγκρούονται και οι ιδιορρυθμίες τους αποκαλύπτονται
Ονορέ ντε Μπαλζάκ: Γραπτά πάνω στο μυθιστόρημα – Οι καλλιτέχνες